Wednesday, February 29, 2012

DIUSIR DARI SYURGA...



Tajuk ini menjadi tarikan saya tatkala membelek helaian sebuah buku yang kemas tersusun di rak buku perpustakaan mini di rumah. Hati saya terpanggil untuk meneliti huraian tajuk itu dahulu sebelum meneruskan bacaan pada helaian yang lain…

Hati saya mula tertanya-tanya

Siapakah golongan ini?
Adakah dia pernah menghuni syurga sebelum ini?
Masih adakah harapan untuk nya  menghuni disana lagi?
Dosa apakah yang telah dilakukannya sehingga dia tidak layak untuk menghuni syurga Allah S.W.T ?????
Dengan semangat inkuiri yang tinggi, saya terus membaca…..

Oh Tuhan…

Ya, satu kisah yang sudah ramai maklum tentangnya kerana Al-Quran sendiri  telah merakam kisah makhluk yang dilaknat ini…
Iblis laknatullah telah diusir oleh Allah s.w.t  dari Syurga oleh kerana sifat takburnya. Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam". lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan Yang kafir.” (Surah al-Baqarah:34)


Allah berfirman: "Kalau demikian, keluarlah Engkau daripadanya, kerana Sesungguhnya Engkau dari sekarang ke masa depan adalah (satu makhluk yang) diusir.” (Surah al-Hijr:34)

Sifat takbur telah menyebabkan iblis terusir daripada tempat kemuliaan yang telah dianugerahkan Allah s.w.t kepadanya…
Itu kisah iblis laknatullah…bagaimana pula nasib saya jika saya turut bersikap begitu…na’uzubillah!


Gambar Hiasan

Daripada Abdullah Bin Mas’ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
 “Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada dalam hatinya sifat takbur (kesombongan) sekalipun hanya seberat debu”

Orang yang sombong bererti merebut sifat kebesaran Allah swt. Bagaimana mungkin seseorang itu bercita-cita merasai nikmat syurga anugerah Allah s.w.t  andai masih ada secebis sifat takbur dalam dirinya???
Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment