Sunday, October 2, 2011

MUROBBI ARKITEK UMMAH


MURABBI ARKITEK UMMAH

Mukaddimah
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
"Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk"

( Surah al-Baqarah: ayat 44-45)


Menurut istilah yang diguna oleh para sarjana Islam, “Pendidik” ialah murabbi, muallim, muaddib, mudarris atau mursyid. Murabbi membawa maksud yang luas melebihi tahap muallim (cikgu). Perkataan murabbi tidak digunakan oleh agama lain, hanya agama Islam sahaja yang menggunakaan istilah tersebut.
  

Siapa Murabbi?
Berbeza dengan cikgu, murrabbi berperanan membentuk pelajarnya dari sudut zahir dan batin manakala cikgu hanya membentuk luaran pelajarnya. Konsep murabbi merujuk kepada pendidik yang bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani, jasmani dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari. Justeru, murabbi lebih menumpukan penghayatan sesuatu ilmu, sekaligus membentuk keperibadian, sikap dan tabiat anak didiknya. Seorang penyair arab pernah bersyair:“ kalau aku tidak mempunyai murabbi, aku pasti tidak mengenali Tuhan”.




Rasulullah s.a.w membentuk murabbi dengan tiga resipi iaitu memiliki aqidah yang jelas, menjadi rahib pada waktu malam dan mempunyai akhlak yang terpuji. Seorang murabbi perlu jelas matlamat hidup dimana mereka mesti memahami apa yang terkandung di dalam al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. dan menggunakan keduanya dalam kehidupan mereka. Murabbi bersedia untuk membentuk dirinya, bersedia untuk dibentuk dirinya dan seterusnya bersedia untuk membentuk orang lain dengan acuan yang telah digariskan oleh Islam. Murabbi akan menggunakan sebaik mungkin tunjuk ajar daripada Rasulullah s.a.w dalam kehidupan seharian mereka. Justeru, murabbi wajib memiliki akhlak yang cantik sebagaimana dapat dilihat matlamat pengutusan Rasul itu sendiri adalah untuk membentuk akhlak manusia.



Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : “sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia.” . Akhlak bukanlah suatu perbuatan yang boleh dibuat-buat sebaliknya, menurut al-Ghazali definisi akhlak dari sudut istilahnya adalah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan yang mudah, tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu. Dengan kata lain, akhlak adalah satu sifat atau keadaan yang sebati dengan peribadi seseorang yang lahir dari sistem kepercayaan nilai dan pemikiran yang teguh dalam kehidupan dan diterjemahkan melalui tingkahlaku yang konsisten sehingga membentuk suatu budaya hidup dan diamalkan dalam kehidupan seharian.


gambar hiasan

gambar hiasan
Betapa besarnya peranan murabbi dalam mencorak ummah memerlukan setiap mereka yang bercita-cita untuk menjadi murabbi untuk terus menuntut ilmu bagi meluaskan pengetahuan dan mengasah minda secara berterusan. Bagaimana mungkin murabbi “memberi” jika dia tidak mempunyai apa-apa. Seorang murabbi wajib mempelajari tiga bidang ilmu iaitu ilmu Tauhid (berkaitan aqidah) , ilmu Feqah ( berkaitan syariat Islam) dan ilmu Tasauf (akhlak dan penyucian hati). Ketiga-tiga ilmu ini akan memandu perjalanan hidup seorang murabbi.

4 comments:

  1. Subhanallah..perkongsian yg sgt cntik dan menarik.. ^_^

    ReplyDelete
  2. salam ukhwah to kasih illahi...segala puji bagi Allah yang telah mengurniakan akal kepada hamba2-Nya...=)

    ReplyDelete
  3. faysa: alhamdulillah..هذا من فضل ربي

    ReplyDelete