Friday, February 25, 2011

Tawaddu' Seorang Pendidik


Untuk post kali ini, saya ingin kongsikan dengan pembaca berkaitan peribadi unggul pendidik yang pernah saya jumpa. Bukan mudah untuk kita mencari pendidik yang merendah diri terhadap pelajarnya. Mungkin ada dalam kalangan pendidik yang akan merasa tidak selesa untuk merendah diri ataupun berfikiran pelajar akan hilang perasaan hormat mereka terhadap pendidik . Saya pulangkan persoalan ini kepada pandangan peribadi setiap pendidik . Walaubagaimanapun, disini suka untuk saya coretkan pengalaman saya berjumpa dengan pendidik yang tinggi akhlaknya. Mereka adalah pensyarah daripada Jabatan Pengajian Islam Universiti Pendidikan Sultan Idris. Ya, mereka adalah contoh pendidik yang berakhlak dan sangat saya kagumi. Kenapa saya berkata begitu? Teringat saya ketika saya melalui bangunan malim sarjana, ketika itu saya melihat ustaz (ustaz 1) datang dari arah hadapan, dalam hati saya berniat untuk memberi salam kepada beliau tetapi…apa yang berlaku beliau terlebih dahulu memberi salam sambil menundukkan sedikit kepala dan senyum . Ya Allah…betapa merendah dirinya ustaz, sungguh seumur hidup saya, tak pernah saya jumpa pendidik seumpama beliau. Peristiwa kedua berlaku ketika saya ingin meminjam sebuah kitab daripada ustaz ( ustaz 2) untuk dijadikan rujukan. Ketika saya bertanya ustaz, beliau kata kitab tersebut ada di rumah, kalau saya nak kena ambil esok. Keesokannya, seperti yang dijanjikan saya telah tunggu di hadapan pejabat ustaz pada pukul 4.00 petang. Walaubagaimanapun, ustaz belum lagi datang sehingga hampir pukul lima (mungkin ustaz lupa). Justeru, Saya pun mengambil tindakan untuk meninggalkan pejabat ustaz. Beberapa minit kemudian, saya mendapat panggilan daripada ustaz, beliau tanya dimana saya berada? Saya cakap saya ada di depan kedai ACER ( depan kampus ). Ustaz kemudian memberitahu saya supaya tunggu di hadapan bus stop berdekatan kerana dia akan datang. Lebih kurang 10 minit kemudian, ustaz datang dengan kereta bersama isteri dan anak-anak. isteri beliau menghulurkan kitab kepada saya. Ustaz sempat pesan kepada saya supaya jangan fotostat kitab tersebut. Betapa merendah dirinya ustaz sehingga beliau yang datang untuk beri kitab kepada saya walhal saya sendiri boleh mengambilnya di pejabat beliau pada keesokan hari…

No comments:

Post a Comment