Tuesday, March 29, 2011

Mendidik Masyarakat Islam

Assalamualaikum wrt

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah swt kerana memberi peluang kepada saya mencoretkan sedikit idea untuk perkongsian bersama khususnya dengan para pendidik di luar sana.

Para pendidik mestilah menyedari dan disedarkan tentang tugas mereka supaya bangun bergerak melaksanakan kewajipan dan tanggungjawab mereka terhadap ummat ini. mereka mestilah dikejutkan dari sikap tidak ambil peduli terhadap masalah sosial yang kian meruncing saban hari.

Para pendidik mestilah mengambil peranan mereka untuk membina dan memperteguhkan institusi Pendidikan secara berterusan menurut syariat Islam demi melahirkan masyarakat yang tunduk dan patuh kepada penciptaNya Yang Maha Agung.

Tugas dan kewajipan kita sekarang ialah untuk meningkatkan kefahaman kita dan anak bangsa tentang Islam, mengambilnya sebagai satu cara hidup ( The Way Of Life ) yang menentukan kehidupan kita sebagai manusia. Selagi ummat Islam tidak memahami Islam itu, maka selama itulah kita akan menghadapi masalah dimana sahaja kita berada.

Sogokan ilmu moden yang sebenarnya tidak moden telah menghalang pemahaman manusia terhadap Islam iaitu Dinullah (Agama Allah) yang dikirimkan khusus oleh Allah kepada hambaNya. Islam adalah satu cara manusia mengenal dirinya tetapi manusia tidak mengenal dirinya seperti yang ditulis oleh seorang ahli fikir Amerika Syarikat Dr. Carlyle dalam bukunya " Manusia yang tidak Diketahui". Percubaan manusia untuk mengenal dirinya dengan menggunakan akal semata-mata tidak akan memberikan kepuasan dan kebenaran.

Pesan seorang sahabat saya kepada saya "The main failure as a teacher is he cant even teach himself"


Wallahua'lam.
video

Sunday, March 6, 2011

Darah Syuhada' Masih Merah Di Lantai Sirah

Syahidnya Saidina Hamzah r.a

Jiwa Raga Dikorbankan
Agar Islam Tetap Terselamat
Disebalik ketewasanmu
Ada Syurga Sedang Menunggu....

1st time dengar lagu ni semasa kelas macro teaching, masa tu juga tanpa disedari air mataku menitis... sangat sedih mengenangkan kesyahidan Bapa saudara yang dicintai Rasulullah SAW ini.

seorang hamba yang bernama Wahsyi bin Harb telah dijanjikan oleh tuannya Jubair bin Mut'am akan memerdekakannya jika dia berjaya membunuh saidina Hamzah r.a. saidina Hamzah sebelum itu, telah membunuh bapa saudara Jubair, Tu'aimah Bin 'Adi ketika Perang Badar.

Dalam Peperangan Uhud ini, Wahsyi yang mahir melontar tombak tidak menghiraukan orang lain sebaliknya terus mencari Saidina Hamzah r.a. Dia mencari peluang untuk menikan curi dari belakang dan akhirnya mendapat peluang tersebut ketika Saidina Hamzah r.a sedang bertempur dengan Siba' bin Abdul 'Uzza.

setelah Saidina Hamzah r.a berjaya membunuh Siba', tombak Wahsyi telah mengenai perutnya sehingga terburai keluar...lalu beliau gugur menyambut panggilan Ilahi sebagai penghulu para Syuhada'...


Dipetik Daripada; Fiqh al-Harakah Dari Sirah Nabawiyyah Oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

video